ویژگی اکسل در فرمول نویسی

ویژگی اکسل در فرمول نویسی

نرم افزار اکسل یک نرم افزار جالب جهت جلوگیری از انجام کارهای تکرای باز می دباشد و امکان صرفه جویی در وقت را به شما می دهد.

تولید فرمول در نرم افزار آفیس اکسل

دردنیای اطراف ما عبارات محاسباتی هستند که از طریق عملگرهای ریاضی مانند جمع، منها، تقسیم، ضرب عملیات قابل مطرح و محاسبه می باشند بنابراین یک فرمول دارای چندین قسمت می باشد که عبارتند از:

  1. ثابت ها: مقادیری هستند که تغییر نمی کنند.
  2. ادرس سلول ها: منظور آدرس متغیری است که می خواهیم در فرمول از آن استفاده کنیم. برای مثال اگر مقدار عدد 100 در خانه A5 باشد از کلمه A5 به جای عدد 100 استفاده می شود. بنابراین اگر بخواهید مقدار عددی را به هر دلیلی تغییر دهید دیگر احتیاجی به تغییر فرمول نیست فقط مقدار را عوض کرده و با توجه به آدرسی که به فرمول داده اید خودکار مقدار نیز تغییر می کند.
  3. عملگرها: عملگر ها چهار گروه و نوع محاسباتی را که باید در فرمول انجام گردد را شامل می باشند: عملیات ریاضی، مقایسه ایی، منطقی و آدرس خانه ها.
  4. انواع تابع: در واقع فرمول های از پیش نوشته شده ای می باشند که با توجه به دارا بودن اکسل به مقدار فراوان از این توابع فرمول نویسی را بسیار راحت می کند.

نحوه آدرس دهی در فرمول

آدرس دهی شامل موارد زیر می باشد:

  • آدرس دهی سطر و ستون
  • آدرس دهی به کاربرگ ها دیگر
  • آدرس دهی مطلق و نسبی

آدرس دهی سطر و ستون

آدرس دهی بسیار آشنا برای تمام کاربران می باشد که شامل یک حرف انگلیسی به همراه یک عدد می باشد. حروف برای نشان دادن ستون و اعداد نشانگر سطر می باشند.

مثال:

A3 ; خانه ستون Aسطر 3

B1:B3; محدوده خانه های B از سطر 1 تا سطر 3

B3:E3; محدوده خانه های سطر 3 از ستون B تE

A:A; تمام خانه های ستون A

آدرس دهی مطلق و نسبی

در آدرس دهی نسبی فرمول با تغییر وضعیت خانه ایی که آدرس دهی شده است تغییر می کند اما در آدرس دهی مطلق فرمول همیشه به خانه ایی که مشخض شده است وابسته است و تغییر نمی کند. مثلا: اگر ما فرمولی مانند B1+C1 را در خانه A1 داشته باشیم با تغییر به خانه A2 فرمول نیز به B2+C2 تغییر میکند. اما در آدرس دهی مطلق این طور نیست مثلاٌ اگر خانه A1 فرمول 10$A$= باشد با تغییر خانه به A2 فرمول هیچ تغییری نمی کند.

نکات مهم در فرمول نویسی در نرم افزار مایکروسافت آفیس اکسل

  • فرمول نوشته در هر سلول اکسل مختص همان سلول است و مستقل از سلول های دیگر بوده بنابراین تاثیری بر محتوای سایر سلول ها ندارد.
  • فرمول نوشته شده در هر سلول اکسل نهایتاٌ یک خروجی به صورت عدد دارد و شما نمی توانید انتظار چند خروجی از یک فرمول داشته باشید.
  • همانطور که همه ما می دانیم اگر یک عبارت محاسباتی ریاضی داشته باشیم متشکل از عملیات ریاضی، باید حق تقدم را در عملیات رعایت کنیم. اکسل نیز اینگونه است برای مثال توان بر فرمول ضرب و فرمول تقسیم بر فرمول جمع و تفریق اولویت دارد.

نرم افزار اکسل همچون دریای بی انتهایی است که آموزه های زیادی برای فراگرفتن دارد و ما تنها گوشه کوچکی از این دریای بی کران را به شما نشان دادیم.


کلمات کلیدی:
مهارت های هفت گانه، ICDL، word ،Excel، اکسل، فرمول نویسی در اکسل


ارائه گواهینامه معتبر جهت مهاجرت با قابلیت ترجمه رسمی و مورد تایید شرکت های خصوصی و دولتی در
مجتمع فنی و حرفه ای بیکران
با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار میگردد.

تلفن تماس و مشاوره

104 داخلی 88926750 -021



کلیه حقوق سایت محفوظ بوده و متعلق به شرکت کنترل فرایند بیکران می باشد